výbrus a záběh
Třídění pístů a válců Tím že se píst ve válci neustále pohybuje se obě tyto součástky opotřebovávají.Válec se takzvaně vyběhá (už nemé válcovitý tvar,nýbrž soudečkovitý).Kroužky vlivem opotřebení netěsní a motor nemá kompresi a tím pádem výkon. Proto se dělá výbrus.Výbrus je také zapotřebí pokud je motor silně zadřený Kdy je potřeba výbrus? Stroj už nejede tak jako jezdil dříve,zvláště v kopcích nemá sílu a seřízení ani vyčištěn nepomáhá. Vymontujete-li válec.Kouknete do válce a asi 5mm pod horní hranou válce je pocelém vnitřním odbvodu vidět kroužek. To je místo kam dojíždějí pístní kroužky a dál už nejezdí.Jestli je po přejetí prstem přez tento kroužek znatelný schůdek,je potřeba výbrus. Z pístu sundáte kroužky a dáte jeden kroužek samotný do válce asi 1 - 2 cm pod horní okraj (prostě až pod schůdek). Pak změříte mezeru na kroužku.Jestli je větší než 0,8mm je zapotřebí výbrus. Co je vlastně výbrusu?Co se při něm děje? Při výbrusu brusič vnitřek válce přebrousí aby měl znovu pravidelný a válcovitý tvar.Postupu se říká honování a dělá se honovací hlavou.Je to takový nástroj s brusnými kameny,víc ho nemá cenu popisovat. Při jednom výbrusu se vnitřní průměr válce zvětší o 0,25mm.Podle toho jaký má váš válec průměr se počítá jaký má výbrus. Z fabriky byl průměr válce 38,00mm,takzvaný nultý výbrus.Jetsliže máte průměr 38,25 máte první výbrus,jestli 38,50 máte druhý výbrus a tak dál.Běžně se brousí do osmého výbrusu tedy do průměru 40,00.Při tomto průměru už má válec obsah 55ccm.Další výbrusy se nedoporučují protože vložka válce se stává příliš slabou a nemusela by vydržet.Stejně tak píst řekněme pro 10. výbrus neseženete. Jednotliý výbrus má ještě 3 stupně těsnosti.Označené písmeny A B C nebo slovy.A je těsný výbrus (extrémě přesné,dlouhé zajíždění,ale delší životnost).B je normální běžný.C je volný.Rychleji se zaběhne,ale vydrží o trochu méně a další broušení je potřeba dříve. Při každém vybroušení válce se montuje nová pístní sada,cože je - nový píst (správné velikosti,pro každý výbrus musí být píst se sprváným průmrem podle pořadí výbrusu),nové pístní kroužky,pístní čep a pojistky pístního čepu.Není také od věci vyměnit futro v ojnici. Třída válce------- A B C 0.výbrus 38.000 +0,006 38,006 +0,005 38,011 +0,005 I.výbrus 38,250 +0,006 38,256 +0,005 38,261 +0,005 II.výbrus 38,500 +0,006 38,506 +0,005 38,511 +0,005 III.výbrus 38,750 +0,006 38,756 +0,005 38,761 +0,005 IV.výbrus 39,000 +0,006 39,006 +0,005 39,011 +0,005 Kde nechat vybrousit? Výbrusy se dělají v brusírnách.Pokud víte ve vašem okolí o nějakém takovém místě,optejete se tam.Jestli nevíte, prošťourejte internet a kontakujte firmu kterou najdete.Pokud ve vaše okolí nic nenajdete,pošlete po předchozí dohodě válec poštou do velkých firem které se tím zabývají.Například TK moto Ahra Hradec Králové. Pokud budete válec posílat,počítejte s vyšší cenou protože poštovné.K výbrusu se obvykle dostává i nová kompletní pístní sada,není to ale pravidlem.Raději se na to zeptejte. Cena výbrusu včetně nové pístní sady se pohybuje od 350 do 800kč.Ovšem nad 600 korun je to podle mě drahé. Zabíhání nově vybroušeného válce Záběh je doba dlouhá asi 1500 - 2000 km.V záběhu by se stroj něměl přetěžovat (prvních 500km nejezdit ve dvou), nejezdit dlouho na plný plyn,měl by se více mazat (v běžném provozu se pionýr maže 1:40,v záběhu míchejte olej do benzínu v poměru 1:20) a mít jehlu v karburátoru nastavenou pro záběh což je plíšek na 3. zářezu shora. V záběhu se motor hodně přehřívá,více vybruje a nechce se mu jet na nejvyšší otáčky.Čím více máte od výbrusu najeto tím více se motor uvolňuje a jede lépe.V záběhu je motor náchylný na zadření z přehřátí.Jestli pojedete do kopce nebo na rovině na plnej a motor najednou povadne a začne cvakat,okamžitě zmáčkněte spojku a chcípněte ho.Nechte vychladnout aspon 5 minut. Pak opatrně pokračujte.Jestli se motor zadře tak že začne hlasitě cvakat a sám se zastaví,je to horší.Nechte ho vychladnout déle. Po dojetí domu sundejte válec.Ve válci jemným šmirglem obruste lesklá místa a odřená místa na pístu,pak pořádně opláchnout a složit. Když to neobrousíte,bude i později náchylný na zadření! V praxi se záběh u pionýra tak dlouho nedodržuje.Totiž už od 500k po výbrusu lze jet na plný plyn dlouhou dobu a je taky možné vozit dva lidi.Ale pořád je nutné počítat s tím že ještě není úplně zajetý a může se zadřít! Než ale najedete těch 500 radši ho opravdu šetřete,furt lepší počkat než jít znova na výbrus.
článek převzat z:www.wiku.ic.cz